iklan

Tuesday, January 1, 2019

Gandingan seni dua generasi

PELBAGAI... satu sudut Galeri Pelita Hati yang menempatkan
lukisan cat minyak dan arca.
HIMPUNAN karya yang dihasilkan daripada sentuhan pelukis ternama, diselang-seli dengan karya pelukis muda sering menjadi penyeri galeri seni, mahupun setiap pameran lukisan yang diadakan.


Hal ini tidak terkecuali bagi Pelita Hati Gallery of Art yang menyedari bahawa gabungan dua generasi itu amat perlu dalam meneruskan kesinambungan seni berkenaan.

Banglo lama di Nombor 3, Persiaran Titiwangsa, Kuala Lumpur, yang diubahsuai menjadi galeri seni itu menjadi tumpuan peminat seni lukis, terutama lukisan kontemporari tanah air.

Dengan mempamerkan lukisan cat minyak, arca dan ukiran, galeri berkenaan berusaha menarik pelbagai golongan untuk mendekati karya itu. Karya berkenaan dijual dengan harga di antara RM50 hingga RM25,000.

“Harga karya seni bergantung kepada banyak faktor, termasuk siapa yang berkarya, saiz dan kerumitan menghasilkan karya itu,” kata Pengarah Pelita Hati Gallery of Art, Tengku Eli Aziddin.

Antara pelukis ternama yang turut menempatkan karya dalam galeri berkenaan, termasuk Sharifah Fatimah Zubir dengan karyanya, Mindscape, dijual dengan harga RM17,000.

Ismail Latif pula dengan karyanya Lembah Seribu Malam, Gunung Awan Kayangan dan Puncak Buluh Perindu... Biru Sayang Kumbang, masing-masing dijual dengan harga RM2,800.

Ahmad Puad Omar dengan Nightmare Series berharga RM3,500. Keris Dua Pasang dan Keris Anak Ayam karya Din Omar masing-masing bernilai RM3,000. Chuah Chong Yoh dengan siri Renungan Gunung Inas berharga RM3,200.

Karyawan lain yang turut mempamerkan hasil seni mereka disitu untuk dijual ialah Hoe Say Yong, Ismail Mat Hussein, Johan Marjunid, Zheng Yuande dan Awang Damit Ahmad. Karya pelukis luar juga turut dipamerkan untuk jualan.

Sejak dibuka pada Julai 1995, Pelita Hati sudah menganjurkan tiga pameran terbesar artis tempatan. Kini, ia merancang pelbagai pameran untuk dijayakan pada 1996 seperti pameran solo Raja Shahriman Aziddin; pelukis Sarawak, Kelvin Chap dan Suzy Wong dari Singapura.

No comments:

Post a Comment