iklan

Thursday, January 10, 2019

APS buka gelanggang berkarya



Personaliti Rakan Muda


Nama: Kamaruddin Talib
Umur: 35 tahun
Asal: Machang, Kelantan
Pekerjaan: Artis (lukisan potret/lanskap)
Kegiatan luar: Jurulatih di APS.
Hobi: Mengembara dan membaca



SENI selalunya berkait rapat dengan bakat.

Bagaimanapun, ia boleh dipelajari sama seperti ilmu pengetahuan dan kemahiran lain jika seseorang itu berminat, rajin, tekun dan berdisiplin.

Sejajar dengan hasrat kerajaan mahu membentuk masyarakat belia yang mantap, kreatif dan berinovatif, salah satu bidang yang mampu melaksanakan wawasan negara ini ialah seni lukis dan seni reka.

Angkatan Pelukis SeMalaysia (APS), sebuah badan yang turut menjayakan program Rakan Muda, kini menawarkan peluang kepada belia yang berminat mengambil bahagian dalam bidang seni.

Rakan Seni Budaya merancang 14 program tahun ini.

Mereka yang meminati seni lukis, seni tampak, seni foto, seni muzik dan seni teater boleh menyertai program ini.

Setiausaha Kerjanya, Ismail Othman, berkata belia yang berminat menyertai Rakan Seni Budaya boleh mendaftar di APS sekarang.

“Sejak APS membuka keahlian pada 28 Januari lalu, 80 belia sudah mendaftar untuk mengikuti lapan program utama yang dianjurkan,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini, baru-baru ini.

Beliau berkata, setakat ini, APS hanya menumpukan kepada lapan program utama yang dijalankan di pusat itu iaitu seni lukis, seni tampak batik dan seramik moden, teater, senifoto (hitam/putih dan warna), muzik (vokal dan koir dan nyanyian).

Beliau berkata, APS akan memulakan kelas bagi lapan program berkenaan April ini.

No comments:

Post a Comment