iklan

Monday, December 31, 2018

Timur jadi pusat seni

MOHD ALI
... paling ke Timur
SERIUS... sebahagian peserta forum sempena
pameran di Galeri Petronas, baru-baru ini.
Oleh Jamudin Idris

PANDANGAN dunia kepada rantau sebelah timur tidak saja terbatas kepada bidang industri tetapi juga kesenian. Timur kini dikatakan pusat segala-galanya dan dianggap menjadi inspirasi dalam penghasilan karya kreatif, khususnya bidang seni lukis.

Lantas itu, ada yang berpendapat, anjakan paradigma dalam bidang seni sudah beralih ke sebelah timur. Sebenarnya banyak sebab yang menjadi punca rantau sebelah Timur kini menjadi gedung kesenian, salah satunya kerana sejumlah lukisan ternama sudah tersimpan di Jepun.

Kesanggupan jutawan Jepun menghabiskan wang berjuta ringgit semata-mata untuk memiliki lukisan pelukis ternama Barat adalah di luar dugaan. Apakah tindakan Jepun itu betul atau tidak adalah persoalan lain. Tetapi yang nyata dengan memindahkan lukisan ke Timur, sudah tentu Jepun akan menjadi tumpuan peminat seni dari seluruh dunia untuk melihat karya agung.

Pensyarah Kanan dan Ahli Sejarah Seni dari Jabatan Liberal Institut Teknologi Mara (ITM), Mohd Ali Abdul Rahman berkata, melalui tindakan itu, orang ramai yang ingin melihat lukisan antik yang dihasilkan pelukis terkenal dunia tidak lagi perlu ke Barat tetapi memadai ke Jepun saja.

Ketika bercakap dalam forum yang dikelolakan bersempena pameran seni bertajuk Milik Kendiri - Tradisi dan Perubahan oleh kakitangan akademik dan pelajar dari Jabatan Seni Lukis dan Seni Reka, ITM Shah Alam, di Galeri Petronas, Sabtu lalu, beliau berkata langkah Jepun itu menjadi salah satu sebab Timur menjadi ‘kiblat’ dalam bidang kesenian.

Satu hal lagi, banyak karya yang menjadi keagungan dunia turut mengambil ilham dari sebelah Timur atau Afrika. Objek dari negara berkenaan menjadi ilham dan diterjemahkan dalam karya dan bukannya bangunan tinggi pencakar langit.

Mohd Ali berkata, disebabkan Barat sendiri nampaknya sudah berpaling ke Timur, adalah tidak praktikal pelukis negara ini masih mengagungkan atau berkiblat ke Barat.

Sepatutnya pelukis negara ini yang berkesempatan mendalami ilmu di luar negara menghasilkan karya seni yang bermotifkan tempatan kerana ia bukan saja menarik perhatian Barat, tetapi untuk membuktikan kita masih kaya dengan tradisi.

Jika sesetengah orang kulit hitam di Amerika Syarikat masih mengagungkan datuk nenek mereka melalui Kunta Kinte, kita juga sepatutnya tidak melupakan sejarah dan bangsa dengan kesenian tradisi.

Dekan Kajian Seni Lukis dan Seni Reka, Dr Muhamad Tamyez Bajuri pula berkata, penghayatan seseorang pada seni adalah berbeza dan kerana itu sesetengah galeri membuat peraturan sendiri.

Sebagai contoh ada galeri ternama membuat jarak untuk seseorang melihat sesebuah lukisan dengan cara itu penghayatan dikatakan lebih terkesan.

Bagaimanapun bagi hasil seni yang baik, ada semacam ketidakpuashatian jika seseorang tidak dapat menyentuh atau melihat dengan lebih dekat.

Sementara itu, sambutan orang ramai begitu baik sekali bagi pameran Milik Kendiri yang kali kelima diadakan dan berakhir Selasa lalu.

Pameran itu menonjolkan karya bertenaga serta dinamik yang dipamerkan adalah hasil daripada sifat naluri dan gerak kemurnian hati yang terdapat pada pelukis dan pereka.

Pembabitan pelukis dan pereka ini juga adalah kakitangan Kajian Seni Lukis dan Seni Reka ITM, di dalam pameran kali ini banyak mempersoalkan perubahan dan penerokaan dalam aspek kehidupan yang membincangkan persoalan kewujudan manusia, masalah persekitaran, etnik dan jati diri.

No comments:

Post a Comment