iklan

Thursday, January 10, 2019

Sentuhan Karim unik

Metro Ahad, Motivasi, Ahad, 19 JULAI 1998


GAYA TERSENDIRI... Karim bersama sebahagian karyanya yang dipamerkan di Hotel Concorde, Shah Alam. – Gambar SYAMSI SUHAIMI


Oleh RAHAYU MOHD SALLEH


PENGHASILAN lukisan di negara ini rata-rata diwarnai sentuhan yang menggabungkan pelbagai warna bagi menghasilkan karya realistik.

Namun, bagi pelukis tempatan, Karim Shahariman, 33, gabungan warna yang sedikit tetap menjadi pilihannya walaupun peminat lukisan di negara ini mungkin masih belum dapat menerima karya sedemikian, apa lagi kebanyakan karyanya berkonsepkan separuh abstrak.

Mendapat pendidikan seni lukis di luar negara, Karim tidak gentar membariskan dirinya dikalangan pelukis tanah air yang menghasilkan pelbagai karya yang berbeza daripadanya.

Menurutnya, pemilihan warna atau gaya melukisnya sedikit sebanyak dipengaruhi persekitaran, terutamanya karyanya yang kini dipamerkan di Hotel Concorde, Shah Alam, yang dihasilkan sejak 1989 hingga 1993 ketika masih menuntut di Paris, Perancis.

PROFIL

NAMA: Karim Shahariman
TARIKH LAHIR: 15 Disember 1965
TEMPAT LAHIR: Sydney, Australia
PENDIDIKAN: St John Institution, Kuala Lumpur
Sijil Seni, Seafort T A F E College, Sydney,
Ijazah Sarjana Muda Seni Halus, Parsons School of Design, Paris.
KERJAYA: Pensyarah Sambilan Kajian Senireka dan Senilukis, Institut Teknologi Mara (ITM), Shah Alam.


Yang nyata, Karim gemar mewarnakan kanvas hanya berdasarkan imej separuh sedar digabungkan dengan perasaan dalaman bagi menghasilkan karya secara spontan.

Setakat ini, Karim senang dengan pemilihan warna serta gaya melukisnya sebagai sebahagian daripada personalitinya walaupun diakui dia masih belum menemui gaya melukis yang cocok untuknya.

Bakat seni itu diwarisi daripada ayahnya, seorang arkitek tetapi Karim tetap mempunyai kreativiti tersendiri dengan penghasilan lukisan yang unik.

“Ini bukan kehendak saya tetapi kini, saya mungkin menukar penggunaan warna untuk disesuaikan dengan cita rasa peminat lukisan di negara ini yang sudah biasa disajikan dengan karya cantuman pelbagai warna.

Mengenai pameran solo pertamanya di Shah Alam itu, Karim berkata dia mengambil tempoh yang agak lama sebelum berani membabitkan diri dalam pameran solo sedemikian.

Malah, pada awalnya, dia kurang yakin mempertaruhkan 28 lukisan untuk dijadikan bahan pameran. Sebelum ini, dia hanya terbabit dalam beberapa pameran berkumpulan.

“Tetapi kawan-kawan yang datang melihat lukisan saya di rumah menggalakkan saya mengadakan pameran kerana merasakan hasil karya saya perlu diberi pendedahan berdasarkan ia jarang diperolehi di negara ini,” katanya.

Pameran yang berlangsung mulai 26 Jun itu akan berakhir kira-kira sebulan dengan hasil karya dijual di antara RM600 hingga RM5,000.

No comments:

Post a Comment