iklan

Thursday, January 10, 2019

272 sertai Anugerah Seni Lukis Philip Morris

BERITA MINGGU, Sastera dan Budaya, AHAD, 11 JULAI 1999

UNIK... Pegawai Perhubungan Awam Balai Seni Lukis Negara, Hashimah Nyok menunjukkan antara lukisan karya pelukis tempatan yang dipertandingkan.
Oleh JAMUDIN IDRIS

BALAI Seni Lukis Negara menerima 272 penyertaan untuk pertandingan lukisan yang paling berprestij di Asia Tenggara, Anugerah Seni Lukis Asean Philip Morris Malaysia–Asean, apabila tarikh tutup penyertaan pada 10 Jun lalu.

Berdasarkan penyertaan itu, menunjukkan pertandingan ini semakin mendapat perhatian ramai. Tahun lalu ia menerima 250 penyertaan berbanding 1997 sejumlah 217 penyertaan.

Bagi tahun ini, selepas ditapis hanya 74 lukisan layak dipamerkan dan 22 pengkarya akan menerima sijil penghargaan dan lima pemenang untuk peringkat Malaysia.

Empat panel menilai karya pelukis Malaysia. Mereka ialah Naib Presiden Institut Seni Lukis Malaysia (MIA), Choong Kaw Kaw yang juga Ketua Juri; pensyarah seni dari Institut Teknologi Mara, Awang Damit Ahmad; bekas pensyarah seni, Joseph Tan dan Ketua Fakulti Seni Gunaan, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Hasnul Jamal Saidun. Zanita Anuar bertindak sebagai urusetia dari Balai Seni Lukis Negara.

Perasmian pameran Anugerah Seni Lukis Malaysia – Asean 1999 akan diadakan pada 13 Julai ini dan akan dilakukan Timbalan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Teng Gaik Kwan.

Pameran itu akan berlangsung sehingga 1 Ogos dan pada 17 Julai diadakan sesi dailog panel hakim dengan pemenang.

Pemenang peringkat negara akan menerima RM12,500. Mereka akan bertanding pada peringkat Asean dan kali ini akan diadakan di Kuala Lumpur.

Majlis penganugerahan serantau dijangka diadakan pada 3 November. Ia dijangka disertai pelukis dari sembilan negara Asean.

Empat asas utama diambilkira panel penilai iaitu penggunaan bahan tara kreatif, pemerasan dan teknik, keaslian persepsi seni dan cara tafsir serta kaitan dengan kesedaran Asia atau isu kehidupan Asia.

Pemenang peringkat negara akan bertanding pada peringkat Asean untuk merebut hadiah wang tunai yang keseluruhannya ditawarkan bernilai RM570,000 termasuk hadiah utama RM38,000 dan empat hadiah pilihan juri sebanyak RM19,000 setiap satu.

Tahun lalu, pelukis Malaysia Kow Leong Kiang memenangi hadiah utama dengan lukisannya bertajuk Mr Foreign Speculator, Stop Damaging Our Country! Pertandingan diadakan di Hanoi, Vietnam.

No comments:

Post a Comment