iklan

Tuesday, January 1, 2019

Keagungan Islam melalui karya seni

UNIK... Sharmiza menunjukkan hasil karyanya, ‘Saat-Saat Kebenaran’.

KEAGUNGAN Islam tidak semestinya ditunjukkan dengan pengucapan kata-kata atau penulisan saja, sebaliknya ia dapat boleh disalurkan melalui penghasilan pelbagai karya seni seperti lukisan, arca, seni khat dan ukiran.

Inilah yang dibuktikan oleh pelukis tempatan dan luar negara dalam pameran seni lukis bertajuk Pengucapan Islam Dalam Kesenian yang diadakan di Galeri Petronas mulai 12 Januari lalu.

Pameran yang dikelolakan Jawatankuasa Penghayatan Seni Islam, Kajian Seni Lukis dan Seni Reka Institut Teknologi Mara (ITM) itu, dirasmikan oleh isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Wan Azizah Ismail, baru-baru ini.

Apa yang menarik, pameran yang berlangsung sepanjang Ramadan itu adalah gabungan himpunan karya pelukis ternama dan pelukis muda melalui lukisan, khat, tekstil, seramik, arca dan ukiran.

Sejumlah 70 karya seni Islam sezaman oleh pelukis seperti Harun Abdullah Coombes, Ramlan Abdullah, Romli Mahmud, Sharmiza Abu Hassan, Yusaslinda Mohd Yunus, Radzuan Radziwill, Roskang Jalani, Kathy Koop dan Abdul Rahim Jalil, dipamerkan.

Karya itu termasuk ‘Monumen Hijau’ oleh Ramlan Abdullah yang berupa seni arca susunan lebih 70 bingkai kaca di atas besi cerucuk yang menggambarkan perlakuan umat Islam di dunia.

Karya seni lain termasuk ukiran seramik yang menggabungkan kubah masjid dengan hiasan tasbih dengan lambang Allah dan Muhammad bertajuk ‘Layani Wanita itu Dengan Sebaik-baiknya’ karya Kathy Koop.

Sharmiza Abu Hassan pula mempamerkan ukiran besi bermotifkan landasan kereta api bertajuk ‘Saat-Saat Kebenaran’ yang bermaksud mengimbau kenangan masa lalu beruapaya menyedarkan kita akan tugas sebagai umat Islam yang sebenarnya.

Menurutnya, saat-saat seperti itu amat berharga kerana ia membolehkan umat Islam yang melakukan kesalahan masa silam, menyedarinya dan segera bertaubat.

“Kerana itulah, saya menggunakan motif kereta api dan landasannya sebagai objek asas kerana kaitannya dengan perjalanan hidup manusia dan kereta api juga sering berulang-alik dari sesuatu destinasi ke destinasi.,” katanya. – Nurul Adlina Kamaludin

No comments:

Post a Comment