iklan

Thursday, January 10, 2019

Rakyat diminta teruskan amalan menderma

BERITA HARIAN, RABU, 7 JULAI 1999

LUAHAN RASA... Kadir merasmikan pameran 'Lukisan Untuk Kosovo', di Balai Berita, semalam. Kanan sekali ialah pelukis Ambon dan Tazidi (tengah).

KUALA LUMPUR, Selasa – Rakyat negara ini perlu bersyukur kerana dapat menjalani kehidupan sempurna, aman damai dan jauh daripada sebarang malapetaka, kata Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir.


Menurutnya, keadaan itu berbeza dengan penduduk di beberapa negara asing yang terpaksa menjadi pelarian perang atau mangsa kebuluran akibat kekurangan bekalan makanan.


Sehubungan itu, beliau mahu rakyat negara ini meneruskan amalan menyumbang kepada mana-mana tabung yang diadakan bagi membantu penduduk dunia yang ditimpa malapetaka, walaupun ketika kegawatan ekonomi.

"Kita di Malaysia tidak ada kebuluran atau peperangan. Oleh itu kita perlu bersyukur dengan menghulurkan sumbangan kepada mereka yang memerlukan," katanya ketika melancarkan pameran 'Lukisan Untuk Kosovo', di Balai Berita, di sini hari ini.

Sebagai tanda simbolik pelancaran pameran itu, Abdul Kadir memotong tali ikatan kanvas yang menutup lukisan berjudul ‘KIV, VIP, RIP’ sebelum menurunkan tandatangan ke atas lukisan berkenaan.

Hadir sama Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) yang juga Pengerusi Tabung Barisan Bertindak Kosovo (BBK), Datuk A Kadir Jasin; Pengarang Kumpulan Berita Harian, Ahmad Rejal Arbee dan Ketua Pegawai Operasi NSTP, Faiz Ishak.

Selain itu, Pengarang Urusan Berita Sistem Televisyen Malaysia Bhd (TV3), Chamil Wariya; Ketua Pengarah Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM), Abdullah Junid dan Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Saifuddin Abdullah, turut hadir.



Pameran berlangsung selama dua minggu di Balai Berita, Jalan Riong mulai hari ini dan dibuka setiap hari dari jam 9 pagi hingga 6 petang.

Pameran bagi mengisi tabung BBK itu menghimpunkan 28 lukisan bertema kemanusiaan karya empat pelukis tanah air iaitu Tazidi Yusuf atau nama gelarannya Tazidi, Abdul Aziz Abdul Rashid (Akam), Hanafiah Ibrahim (Kerengge) dan Mohd Nordin Yusuf (Ambo).

Sebarang pertanyaan mengenainya boleh dikemukakan kepada Pegawai Komunikasi Korporat dan Promosi NSTP, Wan Abdillah Wan Nawi melalui talian 03-2822323 sambungan 592.

No comments:

Post a Comment