iklan

Thursday, January 10, 2019

Pusat seni lukisan, teater siap penghujung 1996

BERITA HARIAN, JUMAAT, 30 DISEMBER 1994

BANGGA... enam pelukis tempatan yang menyumbang kerja mereka untuk kalendar Lanskap Semulajadi Malaysia


KUALA LUMPUR, Khamis – Bidang seni dan teater tanah air maju setapak lagi berikutan pembinaan dua pusat kegiatan seni lukisan dan teater yang dijangka siap penghujung 1996.


Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Sabbaruddin Chik, berkata Galeri Seni Negara dan Panggung Negara itu akan dibina di satu kawasan di Jalan Tun Razak di sini.

Kedua-dua bangunan itu dijangka dirasmikan pada 1997 sempena genap 10 tahun kementerian ditubuhkan.

Menurutnya, kedua-dua projek itu yang dianggarkan berharga di antara RM40 juta dan RM50 juta akan pusat kegiatan karyawan kedua-dua cabang seni itu.

Beliau berkata, Galeri Seni Negara yang dijangka dapat disiapkan lebih awal, adalah empat kali ganda lebih besar daripada Balai Seni Lukis Negara.

“Kita sudah menyerahkan projek pembinaannya kepada sebuah syarikat swasta. Malah, kita juga bersetuju dengan cadangan bentuk bangunan galeri berkenaan yang akan mula dibina tidak lama lagi,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kalendar Rasmi Korporat Shell 1995 di sini, hari ini.

Hadir sama ialah Pengarah Eksekutif dan Pemangku Pengerusi Syarikat Shell Malaysia, Nizar Idris dan budayawan negara, Azah Aziz.

Seramai enam pelukis tempatan menyumbangkan hasil karya mereka di dalam kalendar itu yang bertemakan ‘Lanskap Semulajadi Malaysia’.

Di majlis itu Sabbaruddin menyerahkan koleksi lukisan goresan yang dimuatkan dalam kalendar itu kepada Ketua Setiausaha Kementerian Luar, Tan Sri Ahmad Kamil Jaafar untuk dipamerkan di pejabat wakil tetap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York.

Sabbaruddin berkata, beliau yakin pembinaan kedua-dua pusat itu yang membabitkan kegiatan pementasan teater dan pameran lukisan tempatan serta antarabangsa, dapat membantu meningkatkan kegiatan seni itu.

“Ini kerana banyak kegiatan pementasan teater tanah air di sekitar ibu negara kini diadakan tanpa sebarang penyelarasan.

“Kegiatan seni itu dan pameran lukisan dapat diadakan dengan lebih tersusun apabila bangunan itu siap,” katanya.

No comments:

Post a Comment