iklan

Tuesday, January 1, 2019

Sharmiza abadi kenangan manis

UNIK.... Sharmiza menunjukkan karyanya, Perjalanan Pelukis yang bernilai RM4,700.

MELIHAT karyanya secara spontan, kita akan terfikir mengapa pelukis muda berbakat besar itu memilih imej gerabak, landasan kereta api dan terowong sebagai motif utama dalam hasil karyanya.

Sharmiza Abu Hassan, 24, menjadikan ketiga-tiga imej itu sebagai metafora dalam setiap hasil karyanya kerana sering teringat kampung halaman dan kenangan manis yang pernah ditempuhi ketika bersama datuk serta nenek.

Oleh kerana terlalu merindui kampung halamannya di Taiping, Perak, beliau mengabadikan kenangan manis itu di dalam setiap hasil karya ciptaannya.

Bidang seni arca yang sebahagian besar dipelopori golongan lelaki menarik perhatian Sharmiza untuk mencetuskan peristiwa dan detik-detik bersejarah dalam kehidupannya pada karyanya.

Jika diperhatikan, setiap hasil karya Sharmiza kelihatan usang kerana beliau menggunakan media petina, besi, tembaga dan kayu. Petina adalah sejenis asid yang akan bertindak balas dengan tembaga, besi dan kayu dan menjadikan ketiga-tiga bahan itu kelihatan usang.

“Walaupun karya saya nampak seperti sudah usang, ia sebenarnya begitu unik dan adalah sebahagian daripada himpunan seni kontemporari yang mula diminati generasi masa kini,” katanya.

Karya terbaru beliau bertajuk Perjalanan Pelukis dan bernilai RM4,700 terpilih untuk menyertai pertandingan Philip Morris di Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Perjalanan Pelukis adalah karya seni arca terbesar pernah dihasilkan oleh Sharmiza yang kini tinggal di Bandar Baru Selayang, Batu Caves, Kuala Lumpur dan mempunyai seorang cahaya mata.

“Karya saya ini turut menggunakan imej landasan kereta api dan mempunyai kaitan mengenai kehidupan saya pada masa lampau dan akan datang kerana saya sendiri masih mencari hala tuju sebenar dalam mengharungi kehidupan yang penuh misteri dan rintangan,” katanya.

Sharmiza yang mempunyai Diploma Seni Halus daripada Institut Teknologi Mara (ITM) Shah Alam berhasrat mengadakan pameran solo pertama tahun depan.

Beliau pernah menyertai pameran seni arca kontemporari di Balai Seni Lukis Negara, Pameran Islam Sezaman, The Young One’s, Lembaran ‘95 dan ‘Japanese Woodblock Print’ di Pusat Kebudayaan Jepun, Kuala Lumpur.

Hasil karya Sharmiza menjadi koleksi galeri Kajian Seni Lukis dan Seni Reka ITM, Kedutaan Australia, Petronas dan Keretapi Tanah Melayu Berhad dan orang perseorangan. – Raihanah Abdullah

No comments:

Post a Comment