iklan

Friday, January 4, 2019

Intim dalam arus naturalisme

ISTERI dan anak-anaknya menjadi model bagi pelukis Zi Jian untuk siri lukisannya yang bertemakan Ibu dan Anak Perempuan.
PLOUGHING Spring merupakan salah satu lukisan yang diperagakan pada pameran seni lukis Zi Jian yang berjudul Kemanusiaan dan Kasih Sayang.
RASA kasih sayang dan tanggungjawab jelas terserlah bagi pasangan kakak dan adik ini dalam karyanya yang berjudul Eating.
ATAS: LIRIKAN manja gadis ini yang terakam dalam Quiet Brook menjadi salah satu tarikan karya Zi Jian.
KIRI: SENTUHAN seni Zi Jian cukup romantis bagi menggambarkan suasana kampung di negara China seperti karyanya ini yang berjudul Tortous Mountain Road.


Oleh AMIRUDDIN HARUN

BANYAK pameran lukisan kebelakangan ini memaparkan kerja-kerja seni daripada aliran abstrak, impressionisme, surealisme dan abstrak impressionis. Pameran Yusof Ghani, Jalaini Abu Hassan, Elias Mohd. dan Zulkifli Yusoff mengetengahkan aliran sebegini.

Maka, apabila pameran lukisan aliran naturalisme diadakan, peminat dan khalayak seni akan terpegun dengan keindahan objek yang dikisahkan. Pemaparan objek yang jelas dan warna yang berkeperibadian mutlak mendorong rasa kagum kepada pengkaryanya.

Rasa seni yang menusuk ini jelas dapat dirasai apabila mengunjungi pameran seni lukis karya pelukis China, Li Zi Jian. Pameran solonya yang bertemakan Kemanusiaan dan Kasih Sayang cukup untuk membuktikan kekuatan seni lukis naturalisme.

Diamati karya potretnya menerusi pelbagai siri seperti Negara Asal, Tibet, Ibu dan Anak Perempuan dan Yang Tiada Tempat Tinggal serta karya bersejarah iaitu lukisan Pembunuhan Beramai-ramai di Nan-jing, sentuhan seni Zi Jian jelas terserlah.

Karyanya memperlihatkan kesempurnaan naturalisme melampaui batasan kenegaraan dan kebudayaan. Melalui lukisan, lontaran ideanya diketengahkan dan mengundang kefahaman semua manusia.

Subjek yang disentuhinya seperti kasih sayang ibu dan anak, kakak dan adik dan keakraban dua generasi yang berbeza bukanlah sesuatu yang baru dalam naturalisme. Namun, lewat karya-karyanya terserlah keintiman sifat-sifat manusia dalam hubungan antara satu sama lain.

Ini dapat dikesani betapa eratnya dakapan ibu terdapat bayinya dalam Dream of Life, suapan penuh kasih sayang (Eating), nenek yang penuh tanggungjawab mendukung cucunya (Ploughing Spring) dan lirikan manja si gadis (Quiet Brook).

Kesemuanya ini melambangkan keprihatinan Zi Jian terhadap aspek kemanusiaan dan kasih sayang. Ketika modernisme mendominasi senario seni lukis, tradisi seni lukis potret seperti yang dihasilkan oleh Zi Jian memberikan pemahaman yang lebih jelas kepada penggemar seni lukis di seluruh dunia.

Gaya lukisannya seakan-akan meniru pekerjaan sebuah kamera. Dia merakam dengan tepat dan penuh jiwa terhadap subjek yang dipilih. Hasilnya satu lukisan yang bernyawa diperolehi.

Meskipun dia turut merakamkan kerenah orang Barat dikanvas lukisan, namun lukisannya yang memaparkan persekitaran di negara asalnya cukup mempesonakan. Agaknya pengalaman hidup ketika di sebuah bandar kecil Shaoyang, Wilayah Hunan, China memperkayakan ilham seninya.

Pengalaman ini diperolehi sejak kecil lagi apabila dia telah menjadi mangsa kepada dasar sosial dan ekonomi yang diamalkan oleh negaranya. Dia menyaksikan sendiri penderitaan dalam kehidupan keluarganya.

Bapanya sendiri dipenjarakan pada 1957 ketika dia berusia tiga tahun. Dalam usia remaja pula dia terpaksa bekerja sebagai pekerja biasa di sebuah kilang mekanikal.

Sehinggalah pada 1978, selepas pemulihan sistem pembelajaran tinggi di negara itu, dia memulakan pendidikan seni dalam bidang cat minyak di Akademi Seni Halus, Guangzhou. Empat tahun kemudian dia menamatkan pendidikannya dan menjadi pelukis profesional di Galeri Seni Changsha.

Sejak itu lukisannya mula diberi perhatian dan dipamerkan di Shanghai, Jepun, Jerman dan Kanada. Akhirnya pada 1988 dia berhijrah ke Los Angeles, Amerika Syarikat untuk melajutkan pelajaran dalam bidang seni lukis. Turut sama ialah isterinya yang juga merupakan seorang pemuisi, Dan Hui.

Dengan bertemakan Kemanusiaan dan Kasih Sayang dia memulakan pameran antarabangsanya pada 1994 di Pusat Pameran Kebudayaan Dunia, Berlin, Jerman. Ini diikuti dengan pameran yang sama di Perancis, London dan negara-negara Eropah yang lain.

Tahun berikutnya, dia memulakan kembara pamerannya sekeliling dunia dengan Taiwan menjadi negara pertama yang disinggahinya. Pameran ini dijangka diteruskan sehingga tahun hadapan.

Pamerannya di Malaysia diadakan sehingga 10 Jun lalu di Galeri Petronas, Bangunan Dayabumi, Kuala Lumpur. Selepas ini pamerannya akan diteruskan di Singapura, Thailand, Australia, Afrika Selatan, Brazil, Argentina, New York dan Kanada.

No comments:

Post a Comment