iklan

Thursday, January 10, 2019

IMUDA lucu di pentas, pendiam di rumah

AHAD, 26 JULAI 1998

ROZALINA... beberapa bulan selepas berkenalan, baru dia mengetahui Imuda adalah pelakon dan pelawak.

TOLAK ANSUR... Rozalina faham kerjaya Imuda.

HARMONI... Imuda bahagia bersama isteri dan anak perempuan.


Oleh RAIHANAH ABDULLAH
Gambar RAMDZAN MASIAM



NAMA Abdul Rahim Muda atau lebih dikenali sebagai Imuda tidak asing kepada sebahagian besar masyarakat negara ini kerana gelagat lucu dan bersahaja beliau dalam sitcom 2+1 dan Pi Mai Pi Mai Tang Tu.

Bagaimanapun, anak kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang itu begitu asing kepada isterinya, Rozalina Rosli dan keluarganya di Seremban, Negeri Sembilan.

Ini kerana, Rozalina dan keluarga tidak pernah menonton sitcom lakonan Imuda.

Apatah lagi, Rozalina, 35, menghabiskan masa kira-kira lima tahun di Amerika Syarikat menuntut ilmu di bidang perakaunan.

Kali pertama diperkenalkan kepada Imuda oleh seorang rakan, Rozalina, tidak pernah menyangka Imuda sering menjadi perhatian ramai kerana telatah lucunya ketika berlakon.

Menurut Rozalina, hanya beberapa bulan selepas berkenalan, dia mengetahui bahawa Imuda adalah seorang pelakon dan pelawak tanah air yang begitu dikenali ramai.

“Ketika Im memberitahu bahawa dia adalah pelakon dan pelawak, saya terkejut kerana sikapnya yang sering merendah diri, tidak riak mahupun perasan biarpun sudah popular.

“Selepas berkawan kira-kira setahun, Im menyatakan hasrat hatinya untuk menemui keluarga saya di Seremban. Ibu bapa saya tidak pernah menonton lakonan Im dan mereka juga tidak mengenalinya dan agak terkejut apabila mengetahui saya berkawan dengannya.

“Bagaimanapun, selepas mendapat restu keluarga, kami mengambil keputusan untuk berkahwin pada November 1994,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Hasil perkahwinan, pasangan itu dikurniakan seorang cahaya mata Raehanna, dua setengah tahun.

Apakah pandangan beliau terhadap Imuda? Menurut Rozalina, Imuda mempunyai personaliti berbeza ketika di rumah dan amat berlainan ketika berdepan dengan lensa kamera.

“Di rumah, Im adalah seorang yang pendiam, penyabar dan sukar hendak lihat dia marah. Bagaimanapun, Im peramah jika kita sudah lama mengenalinya dan sesekali turut berlawak,” katanya.

Beliau yang menyandang jawatan tinggi di sebuah syarikat terkemuka ini bagaimanapun tidak pernah membezakan kelebihan dimiliki, khususnya di bidang pelajaran.

“Bagi saya, segulung ijazah tidak semestinya menunjukkan kita sudah pandai atau serba boleh, malah bagi saya Im lebih cerdik daripada saya kerana dia berbakat dalam pelbagai bidang.

“Dalam sesebuah rumah tangga, kita tidak boleh jadikan ijazah atau latar belakang pendidikan sebagai pertandingan. Malah, saya tidak sekali-kali mahu menjadikannya sebagai ukuran dalam rumah tangga kami.

“Im jauh berbakat dan serba boleh berbanding saya. Terus terang saya katakan, pendapatan beliau juga lebih tinggi daripada saya walaupun saya berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara.

“Pada saya, Im juga pandai tetapi dia tidak berpeluang melanjutkan pelajaran, mungkin kerana kesempitan hidup pada masa itu. Apa yang penting ialah tolak ansur, hormat menghormati dan faham memahami,” katanya merendah diri.

Menurut Rozalina, Imuda juga bertindak sebagai penasihat kepadanya dalam pelbagai aspek, terutama apabila terpaksa berdepan dengan pihak media dan orang ramai.

Apa pula perasaan Imuda ketika mengetahui Rozalina berpelajaran tinggi dan apakah yang menyebabkan beliau terus menjalin hubungan dengannya?

“Ketika mula berkenalan, kami seperti kawan biasa tetapi tidak lama selepas berkawan, saya dapat tahu dia berpelajaran tinggi. Pada mulanya saya berasa rendah diri tetapi jodoh kami kuat.

“Jika dia berpelajaran tinggi, saya juga ada bakat semula jadi. Setiap orang ada kelebihan dan kelemahan, begitu juga Nana dan saya. Apa yang penting perlu ada sikap tolak ansur suami isteri,” katanya.

Selain jodoh dan takdir Allah mempertemukan Imudan dan Rozalina, Imuda juga tertarik dengan tingkah laku dan kematangan isterinya itu yang disifatkan berfikiran terbuka.

Tambahan pula, menurut Imuda, keluarganya juga tidak menentang pilihannya walaupun mengetahui Rozalina berpendidikan tinggi dan berjawatan tetap.

Imuda yang kini memiliki syarikat pengiklanan di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur, kira-kira tiga bulan lalu sibuk mengendalikan perniagaannya itu.

“Alhamdulillah, syarikat pengiklanan saya berjalan lancar walaupun dalam kegawatan ekonomi sekarang,” katanya yang gemar mengisi masa lapang membawa Raehanna bersiar-siar dan membeli-belah.

Imuda yang banyak menghabiskan masanya di rumah untuk melakar kartun dan melukis agak tegas dengan Raehanna.

“Hanna lebih manja dengan ibunya berbanding saya. Walaupun saya memberi sepenuh kasih sayang kepadanya, jika ada yang tidak betul, saya memberi nasihat.

“Ketika ini, masih terlalu awal untuk mengetahui kemahuan Hanna. Bagaimanapun, saya akan pastikan Hanna akan membuat sesuatu yang boleh mendatangkan faedah kepada dirinya apabila dewasa kelak.

“Saya akan memberi kebebasan kepadanya untuk memilih bidang diminati tetapi ia perlu dilakukan secara profesional dan memberi kebaikan dan manfaat kepada dirinya,”

No comments:

Post a Comment