iklan

Thursday, January 3, 2019

Tema sukan jadi pilihan Hasnee

INI DIA... Hasnee menunjukkan dua karya terbarunya.


LUKISAN menggambarkan aktiviti sukan kurang mendapat perhatian pelukis tempatan. Jika Amerika Syarikat boleh berbangga dengan Le Roy Neiman yang banyak menghasilkan karya bertemakan sukan, tidak ramai pelukis kita yang serius dalam bidang ini.


Bagaimanapun, dalam kegersangan ini ada beberapa karyawan mula berjinak untuk mendekati lukisan bertemakan sukan seperti Hasnee Abdul Rahman, 32, pelukis kelahiran Kajang, Selangor, yang kini menetap di Taman Melawati, Ulu Klang.

“Saya bukan setakat mahu mengambil kesempatan daripada kurangnya tumpuan pelukis tempatan dalam bidang ini, malah ia memang lahir daripada jiwa saya sendiri disebabkan saya juga ahli sukan yang masih aktif,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Beliau mula melukis sejak di bangku sekolah dan kemudian melanjutkan pelajaran di Institut Teknologi Mara (ITM), Shah Alam sebelum memperoleh Diploma Pengurusan Ladang. Pada mulanya, karya beliau lebih tertumpu kepada pemandangan menggunakan cat air dan minyak.

Bagaimanapun, minatnya mula beralih kepada lukisan bertemakan sukan kerana jiwanya lebih mudah berinteraksi dengan sebarang kegiatan sukan. Malah, sambutan orang ramai terhadap hasil karyanya juga lebih menggalakkan.

Oleh itu, Hasnee secara serius menumpukan sepenuh perhatian kepada lukisan bertemakan sukan sejak dua tahun lalu dengan tumpuan kepada sukan golf, polo, bola sepak, ragbi, lumba basikal dan sukan berkuda.

“Saya meletakkan sasaran Sukan Komanwel tidak lama lagi untuk menghasilkan lebih banyak karya membabitkan semua jenis sukan yang dipertandingkan dan pada masa yang sama mempertahankan mutunya,” katanya.

Ketika ini, karyanya dijual hanya di antara RM100 sehingga RM3,000 dan bergantung kepada saiz dan jenis bingkai yang digunakan.

“Sebagai pelukis baru, saya belum boleh meletakkan harga yang tinggi, malah saya masih perlu belajar untuk meningkatkan mutu karya saya,” katanya – Mokhtar Alias.

No comments:

Post a Comment