iklan

Thursday, January 10, 2019

Melukis ikut alunan muzik

HARIAN METRO, KHAMIS, 29 MAC 2001

TERJEMAH IDEA... Hamzah membuat lakaran mengikut alunan muzik.

Personaliti
Teks dan gambar Abdul Jalil Ishak



BERDASARKAN empat unsur kejadian manusia, pelukis solo berorientasikan konsep ‘seni untuk seni’, Hamzah Lasa, 41, menggunakan kombinasi unsur tanah, air, api dan angin sebagai pencetus idea dalam menggarap lukisan kontemporari.

Berbekalkan pengalaman melukis selama 15 tahun, pelukis kelahiran Raub, Pahang itu menggunakan genre alam semula jadi dalam menghasilkan karya catan realistik.

Bagi Hamzah, lukisan abstrak mempunyai mesej bermakna berbanding lukisan genre lain terutamanya secara intrinsik di samping meninggalkan impak mendalam dari segi keindahan.

“Menggunakan warna alam dalam karya saya, bererti tidak memisahkan dunia dengan alam kehidupan nyata. Meskipun hidup kita sentiasa dilambung ombak, namun perjuangan harus diteruskan,” katanya.

Pelukis berkenaan ditemui selepas mengadakan pameran solo di kampus Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), sempena persembahan Evomuzique, baru-baru ini.

Uniknya, Hamzah mencoretkan ideanya berdasarkan rentak muzik dimainkan penyanyi dalam persembahan selama dua jam di majlis berkenaan.

“Idea tercetus sepantas muzik dimainkan kumpulan muzik yang berada di pentas, tangan saya tetap bergerak pantas menterjemahkan setiap madah yang dialunkan penyanyi dan pemuzik terbabit.

“Begitulah dunia saya sebagai pelukis. Saya rasa puas dengan coretan begini. Semakin pantas alunan muzik yang dimainkan, semakin pantas pula jari-jemari saya mencoretkan kisah suka duka yang dialami dalam simponi lagu yang dialunkan,” katanya.

Menurutnya, tidak ramai pelukis yang sanggup menceburi genre muzik abstrak kerana takut hasil mereka tidak mendapat pengiktirafan peminat seni secara total.

Seni baginya tidak lebih daripada coretan garisan, bentuk, warna tekstur dan abstraksi idea yang terdampar di merata tempat dan medan.

Malah, bukan semua seniman dapat menjelmakannya dalam bentuk yang mudah difahami khalayak.

Justeru, setiap cubaan yang mahu memaparkan sesuatu ilham harus dianggap kejayaan yang perlu diberi penghargaan tinggi setiap orang. Inilah seni dalam erti kata yang luas dan mempunyai dimensi global.


“Idea tercetus
sepantas muzik
dimainkan
kumpulan muzik”


SENI... tarian dan muzik yang memberi ilham kepada Hamzah.

No comments:

Post a Comment