iklan

Tuesday, January 1, 2019

Bunga, ikan pilihan Edwin

BANGGA... Edwin di samping lukisannya bertajuk Lovely Dozen
(kiri) dan After A Heavy Rain.

KEINDAHAN alam semula jadi, khususnya flora dan fauna menjadi sumber ilham dan inspirasi kepada pelukis dari Melaka, Edwin Ho yang sudah bergiat dalam bidang itu sejak 30 tahun lalu.


Bekas guru lukisan yang gemar menggunakan gabungan pelbagai warna dalam hasil karyanya itu, sering menjadikan bunga dan ikan sebagai motif dalam lukisannya bagi mencerminkan kepekaannya terhadap alam sekitar.

Edwin lebih cenderung menggunakan akrilik pada kertas kanji dan kanvas kerana berpendapat lukisan yang dihasilkan daripada bahan berkenaan lebih unik dan menunjukkan ketelitian pelukis.

Walaupun beliau sudah lama membabitkan diri dalam bidang lukisan, hanya kira-kira lima tahun lalu beliau baru aktif menghasilkan lukisan berkonsepkan keindahan alam semula jadi.

Dalam menghasilkan karya, Edwin bijak menggunakan gabungan warna sehingga menjadikan setiap hasil lukisannya hidup, terutama pada karya berdasarkan pemandangan.

Baru-baru ini, beliau mengadakan pameran solo ketiga bertajuk ‘Presence Of Delight’ di sebuah pusat membeli belah di Kuala Lumpur. Sejumlah 30 lukisannya dipamerkan selama tiga minggu.

“Walaupun lukisan cat air dan cat minyak sering kita temui, teknik warna dan cahaya yang dihasilkan daripada lukisan menggunakan bahan itu dapat menarik minat pencinta seni tanah air,” katanya.

Sebahagian besar lukisan Edwin dipasarkan kepada galeri, orang perseorangan, syarikat tertentu dan pengumpul lukisan. – Raihanah Abdullah

No comments:

Post a Comment