iklan

Tuesday, January 1, 2019

Pasaran hasil seni luas di kelab elit

TERPIKAT... Hamid Omar melihat pameran di Bukit Unggul Country Golf Club.
PELUKIS dan pemilik galeri seni perlu bersepakat membawa hasil karya tempatan ke kelab elit, khususnya kelab golf yang banyak wujud di negara ini kerana ia menyediakan ruang pasaran amat luas.


Ini kerana pengunjung kelab berkenaan adalah golongan kaya dan ahli korporat. Kebanyakan mereka tidak mempunyai masa untuk mengunjungi galeri atau pameran lukisan, sebaliknya masa terluang mereka habiskan di kelab golf.

Menyedari hakikat itu, Bukit Unggul Country Golf Club Resort dekat Bangi, Selangor, mengundang galeri seni Pelita Hati untuk mengadakan pameran seni lukis tempatan di kelab itu, baru-baru ini.

Sebelum ini, jarang kelab golf mengadakan pameran seni lukis dan kelab berkenaan adalah perintis dalam usaha mendekatkan golongan kaya dan ahli korporat dengan seni lukis, khususnya yang dihasilkan oleh pelukis tempatan.

Lebih 30 karya dipamerkan di kelab itu, termasuk gabungan pelukis lama dan baru seperti Ismail Latif, Awang Damit Ahmad, Siti Jamila Samirin, Chan Thim Choy, Tee Kok Huay, Lee Weng Fatt, Tan Bee Ping, Lee Han Huei, Annuar Dan, Alex Ong, Din Omar, Hadi Salleh, Azman Hilmi, Chuah Chong Yong, Shia Yih Ying, Hasni Abdul Rahman, Lee Weng Fatt dan Yau Bee Ling.

Karya mereka memaparkan pelbagai gambaran daripada lukisan pemandangan, bunga-bungaan, malah ada yang berminat melukis kegiatan golf dan ekuestrian. Harga paling rendah dijual sekitar RM600.

Pengerusi Bukit Unggul Golf Country Club Resort, Tun Hamid Omar, berkata pihaknya mengutip 10 peratus daripada hasil karya terjual untuk diserahkan kepada kelab.

Menurutnya, semua wang kutipan ini pula akan diserahkan untuk tabung Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM). Ini secara tidak langsung, mereka yang membeli lukisan ini beramal untuk badan kebajikan.

Pengarah Pelita Hati, Tengku Eli Aziddin, berkata sambutan yang diterima cukup menggalakkan apabila kira-kira separuh lukisan yang dipamerkan dijual pada hari pertama pameran. – Mokhtar Alias



No comments:

Post a Comment