iklan

Wednesday, December 26, 2018

Tubuh wanita beri ilham

29 APRIL 1995

Prabha Kaur Bajaj, Pelukis dari India akui;

Keluarga turut hadir di hari perasmian Inner Treasure

WANITA ini tidak mempunyai pendidikan formal mengenai seni lukisan yang diceburinya. Namun dia banyak mendalami seni dan pengalaman merantau ke luar negara dan juga menerusi pergaulan dengan pelbagai golongan masyarakat.


'Jauh berjalan luas pemandangan.' Itulah pepatah lama yang dipegang oleh Prabha Kaur Bajaj, 32, seorang suri rumah sepenuh masa yang kini aktif melukis.

Beliau adalah anak kelahiran India namun kini menetap di Singapura kerana suaminya adalah warganegara Singapura. Sebelum ke Singapura, Prabha juga pernah ke Dubai malah Prabha pernah bekerja dengan artis seni di Jepun.

Bagi Prabha seni melukis ini adalah satu cara merehatkan mental. Dia akan melukis apabila dia rasa perlu baginya untuk melukis. Masa pilihannya adalah ketika larut malam atau pun awal pagi kerana pada waktu-waktu begini ketenangan diri diperolehi.

Sewaktu ditemui di pameran 'Inner Treasure' Balai Seni Maybank baru-baru ini, Prabha ditemani oleh keluarganya.

Dalam pameran itu, Prabha mempamerkan 18 koleksi lukisannya. Dan berlainan daripada pelukis lain yang membuat pameran di situ, Prabha lebih suka melukis bentuk tubuh wanita atau pun 'figure' berbanding pemandangan.

Menurut Prabha, pergerakan dan hayunan badan dan lenggok wanita mempunyai seni tersendiri. Dan biasanya Prabha memilih wanita India dan Melayu kampung.

"Jika bertemu dengan wanita-wanita ini dan merasakan ada keunikan pada wanita tersebut, saya akan menemui dan minta izin mereka untuk dipotret. Melalui gambar tersebutlah saya jadikan model lukisan," ujarnya.

Bagi Prabha, seni adalah sesuatu yang unik, semua manusia yang berada di sekelilingnya mempunyai nilai seni tersendiri.

Sebagai isteri, dan ibu kepada tiga orang anak, Prabha mendapat sepenuh dorongan daripada keluarga. Malahan anak perempuannya yang berusia 8 tahun mula mewarisi bakat melukisnya.

Dalam pameran yang diadakan sehingga 29 April ini, empat pelukis wanita lain turut serta mempamerkan lukisan mereka.

Melukis adalah salah satu cara merehatkan fikiran.


No comments:

Post a Comment