iklan

Tuesday, December 25, 2018

Pameran Challenge I di City Square Center

ANAK dan ayah adalah antara enam pelukis yang mengambil bahagian dalam pameran lukisan bertajuk Challenge I yang diadakan di Tingkat Satu, City Square Center, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, mulai semalam hingga 7 Mei.

Enam pelukis itu ialah Aris Aziz, Syed Hashim Ahmad, Azmi SH, M Jos, Nadzrey Yang dan Azmi Aris.

Bagi Jo, Nadzrey dan Azmi ini adalah kali pertama mereka mengambil bahagian dalam pameran lukisan.

Pameran itu ditaja oleh Picturesque Intan Suria Sdn Bhd dan dirasmikan oleh bekas Pengarah Bahagian Sekolah-sekolah, Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Isa Ramli, jam 11 pagi.

Jo berkata, setiap peserta menyumbang 10 lukisan dengan menggunakan media cat minyak, akrilik dan pastel.

Semua karya yang dihasilkan mempunyai keistimewaan tersendiri berdasarkan pengkhususan tertentu. Sebagai contoh Aris dengan lukisan potret, manakala anaknya Azmi dengan siri ayam kerana sembilan lukisannya yang dipamerkan mengenai ayam.

Nadzrey pula menggunakan media cat minyak untuk menghasilkan siri bot manakala Jo, seorang ahli perniagaan menghasilkan lukisan mengenai pemandangan dan abstrak dengan menggunakan media akrilik.

Jo berkata, nama Challenge I dipilih kerana tiga daripada mereka adalah orang baru yang tidak mempunyai kelulusan daripada institusi pengajaran seni tetapi mempunyai bakat dalam bidang lukisan dan ini dianggap cabaran kepada mereka.

Lukisan yang dipamerkan di situ dijual di antara RM800 hingga RM8,000. Lukisan paling mahal dihasilkan oleh Aris mengenai pemandangan sebuah kampung dari udara.

Peminat lukisan dan mereka yang berminat mengumpul koleksi lukisan dijemput hadir memanfaatkannya. – JI

No comments:

Post a Comment