iklan

Wednesday, December 26, 2018

Pelukis perlu rapat dengan masyarakat

BERITA HARIAN/ISNIN, 29 JANUARI 1996

RAMAI yang menganggap sebahagian besar karya lukisan yang tidak memaparkan objek nyata sangat sukar untuk diselami sentuhan jiwa pengkaryanya.

Kenyataan ini juga memyebabkan sebahagian besar lukisan yang tinggi nilainya disimpan sebagai khazanah oleh badan korporat, orang perseorangan atau pelukis sendiri.

Kecenderungan ini seperti membenarkan tanggapan umum, bahawa lukisan adalah untuk kelompok elit kerana ia dihasilkan dalam jumlah yang sangat terbatas dengan harga yang agak lumayan.

Sehubungan itu, Sastera dan Budaya mendapatkan pandangan beberapa pelukis bagi mendapatkan penjelasan apakah benar tanggapan umum selama ini bahawa lukisan adalah untuk kelompok elit.

Pengarah Unit Kebudayaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Siti Zainon Ismail, tidak setuju dengan pandangan itu kerana baginya semua seni sebenarnya bersifat universal.

"Tanggapan sedemikian rupa timbul kerana pendedahan seni lukis formal sangat kurang, dan ramai pula terlalu banyak didedahkan dengan lukisan karya pelukis berbakat, tetapi kurang mendapat pendidikan formal," katanya.

Bagi Siti Zainon, khalayak sewajarkan diberi pendidikan seni secara tidak formal oleh kelompok yang menerima pendidikan formal menerusi pameran, bengkel dan dialog.

"Sebenarnya, pelukis yang menerima pendidikan formal berkarya untuk menampilkan jati diri dan mereka memerlukan suasana tenang bagi menghasilkan karya," katanya.

Dalam usaha memasyarakatkan lukisan kepada khalayak, Siti Zainon mencadangkan penaja mengkhususkan kepada kelompok pelukis berpendidikan formal untuk sesuatu pameran, agar mereka boleh berinteraksi dengan khalayak.

"Tidak semua pelukis mempunyai studio sendiri atau mampu mengadakan pameran secara solo," katanya.

No comments:

Post a Comment