iklan

Monday, December 31, 2018

Melukis beri ketenangan jiwa

MENCARI KETENANGAN... melukis bagi Mahbob selain
dapat memberikan ketenangan ia juga boleh
membawa pelukis ke alam imaginasi
yang tersendiri.
INI HASILNYA... Mahbob bersama hasil lukisan potret
yang telah disiapkannya.

Oleh HASAN OMAR
Gambar: DZULKIFLI MUSTAPHA


SENI pada diri setiap insan adalah anugerah daripada Allah. Seni juga adalah sesuatu yang sukar untuk diterjemahkan melalui kata-kata dan apa yang mampu menggambarkan ketinggian nilai seni dalam jiwa seseorang adalah melalui karya yang dihasilkan.


Seni itulah yang sering dijanakan oleh seseorang itu melalui hobinya yang hadir pada waktu-waktu terluang. Melukis misalnya, adalah salah satu hobi yang diminati ramai, tetapi tidak mampu dihasilkan semua orang.


Ini kerana ia wujud daripada bakat semula jadi serta memerlukan pengetahuan aspek teknik yang mampu meninggikan lagi kualiti sesuatu hasil lukisan sama ada menggunakan cat minyak, air, krayon serta pensil.

Melukis ketika masa lapang juga mampu memberi ketenangan jiwa dan ia menjadi lebih bermakna lagi jika hasil lukisan itu mampu dikategorikan sebagai yang bermutu tinggi.

Bagi Mahbob Mohamad, 45, melukis potret menggunakan pastel, sejenis bahan pewarna yang diperbuat daripada sejenis galian, adalah hobinya sejak kecil lagi.

Beliau yang mempunyai bakat semula jadi dalam bidang berkenaan mula melukis secara aktif pada sekitar 1970-an dan mendekatkan diri dengan pelukis profesional iaitu Amiruddin Ariffin bagi mempelajari beberapa kaedah untuk meningkatkan lagi mutu lukisannya.

“Kaedah yang saya pelajari itu digunakan dalam usaha menghasilkan lukisan seperti potret untuk nampak lebih hidup dengan warnanya yang lebih timbul,” katanya.

Mahbob yang bertugas sebagai pemuzik dalam Orkestra Simfoni Kebangsaan di Panggung Negara berkata, lukisan terbahagi kepada lukisan potret, pemandangan serta abstrak. Sebagai aspek asas dalam bidang itu, seseorang pelukis perlu bijak menggunakan adunan warna.

Contohnya, untuk melukis potret, kesenian dan pengetahuan mewarna sama ada menggunakan pensil, krayon atau cat minyak amat penting bagi menghidupkan sesuatu potret, di samping melahirkan lukisan yang bermutu tinggi.

Katanya, beliau lebih gemar melukis potret dengan menggunakan pastel yang kadar ketebalan serta kenipisan warnanya mampu dikawal berdasarkan kaedah campuran pelbagai warna bagi membentuk satu warna pada kertas lukisan itu.

Berbanding lukisan yang menggunakan warna air atau cat minyak, pengawalan warna agak sukar. Oleh itu, campurannya harus dilakukan di atas piring warna terlebih dulu sebelum diletakkan pada kertas.

“Untuk melukis, saya tidak perlu melakarkan raut wajah seseorang dengan pensil terlebih dulu, sebaliknya saya terus melukis wajahnya dengan menggunakan pastel.

“Ini kemudiannya diikuti dengan melukis bahagian lain seperti rambut, baju serta latar belakang,” katanya.

Jika Mahbob menumpukan sepenuh perhatiannya, beliau mampu menyiapkan lukisan itu dalam tempoh lima jam. Pada waktu itulah, sambil tangannya menggarap serta bermain dengan warna, hobi itu turut meberi ketenangan jiwa kepadanya.

“Ia seolah-olah membawa saya ke alam lain yang tidak diterokai insan lain. Imaginasi kita juga lebih ketara untuk menyiapkan sesuatu lukisan itu, daya imaginasi yang kuat adalah faktor utama,” katanya.

Menurutnya, kos yang dikeluarkannya bagi melukis potret menggunakan pastel tidaklah terlalu tinggi dan beliau hanya mengeluarkan RM160 untuk membeli sekotak pastel yang mengandungi 60 batang pastel.

Setakat ini, katanya, sejumlah 40 lukisan potret, termasuk satu lukisan wajah bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Elyas Omar.

Bagaimanapun, bagi Mahbob yang pasti kegiatan masa lapangnya itu juga dapat memberi pendapatan sampingan kepadanya kerana ada yang dijual pada harga RM300 hingga RM350 satu.

Menurutnya yang menggunakan nama pena H Mahbob Mohd pada lukisan yang dihasilkan, beliau akan terus melakukan hobinya itu kerana ia tidak pernah mendatangkan jemu sebaliknya memberi ketenangan jiwa yang tersendiri.

No comments:

Post a Comment