iklan

Tuesday, December 25, 2018

M Nasir tukar haluan

M Nasir... falsafahnya menjadi perkara penting dalam setiap lukisan yang dihasilkannya.

ARTIS Paling Popular 1994, M Nasir yang hampir saban hari sibuk dengan tugasnya di bidang muzik bertukar haluan apabila dia menumpukan dunia lukisan buat sementara waktu.

Lukisan bukan baru bagi dirinya. Malah sebelum terbabit dalam dunia muzik, M Nasir adalah seorang pelukis.

Kini peminat boleh melihat sendiri karya lukisannya yang akan dipamerkan Pameran Malay Artists-Singapore di Galeri Petronas, Kuala Lumpur selama 24 hari bermula 12 Mei ini.

Menurutnya, dia tidak menduga dijemput pengerusi pameran itu, N Parameswaran untuk menyertai pameran itu kerana sudah lama tidak berkarya dalam bidang lukisan.

Begitupun, katanya, dia tidak memandang ringan sekalipun hanya dua lukisan saja yang akan dipamerkan di pameran itu.

"Ini bukan bidang yang ringan walaupun nampak ringan. Walaupun hanya jemputan ia memerlukan ketrampilan dan komitmen yang secukupnya.

"Ia tidak boleh dibuat main-main. Macam nyanyian juga, semua orang boleh menyanyi tetapi tidak semua boleh menjadi penyanyi," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

M Nasir adalah antara orang yang dijemput mengadakan pameran itu. Turut diundang ialah birasnya, penulis lirik terkenal S Amin Shahab.

Dia akan mempamerkan dua hasil karyanya, manakala satu lagi masih dalam proses penyudah. Jika sempat disiapkan, lukisan itu juga turut dipamerkan di pameran itu.

Komposer yang turut meraih gelaran Penyanyi Paling Popular 1994 ini juga menyifatkan lukisan sebenarnya sama dengan muzik yang mempunyai pelbagai aliran, gaya, teknik, falsafah dan konsep.

"Seperti dalam muzik, pelukis juga dari semasa ke semasa sentiasa menampilkan banyak gaya terbaru masing-masing. Sekurang-kurangnya mereka berusaha untuk memperkenalkan teknik lukisan terkini.

"Tapi dari satu aspek, setiap pelukis sentiasa ada falsafahnya tersendiri. Falsafahnya itu menjadi perkara penting dalam setiap lukisan yang dihasilkannya," jelasnya lagi.

Bagi dirinya, M Nasir berkata, falsafah yang dikemukakan pada lukisannya ialah setiap benda yang ada di depan mata mempunyai peranan tersendiri dalam kehidupan sehari-hari.

No comments:

Post a Comment