iklan

Wednesday, December 26, 2018

Bakat seni lukis pelajar MARA


CANTIK... Elein Elinawaty bersama karyanya.
JARANG sekali ditemui karya pelajar menyertai pameran besar, tetapi langkah Kolej Mara Banting mengadakan pameran lukisan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), adalah satu usaha berani yang patut dipuji.

Ini kerana pelajar yang menyertai pameran itu bukannya pelajar seni lukis, sebaliknya mereka mengambil bidang lain khususnya seni bina, namun bakat mereka dalam seni lukis tidak boleh dipandang sepi. Jika ada dorongan berterusan, mereka boleh menjadi pelukis berjaya.

Keberanian juga kerana mereka bersedia memohon jasa baik pihak pengurusan PWTC menyediakan ruang, dan hasilnya tidak sia-sia. Pelajar dari kolej itu adalah pihak yang pertama dibenarkan mengadakan pameran tiga hari di pelantaian PWTC, bermula Isnin lalu.

Pameran bertajuk FEWW Art Exhibition 96 itu disertai 65 pelajar GCE A Level dan program International Baccalaureate, Kolej Mara Banting yang dirasmikan Ketua Pengarah Mara, Datuk Mohd Ridzuan Abdul Halim. Turut hadir ialah Pengarah PWTC, Puan Sri Suraya Abdullah. Lukisan yang dihasilkan bertemakan tanah, air, api dan angin (FEWW) dijual dengan harga RM99.99 hingga RM3,000.

Empat elemen itu mempunyai hubungan rapat dengan manusia.

Ridzuan dalam ucapannya memuji usaha pentadbir kolej kerana berani mengetengahkan karya pelajar ke luar lingkungan sekolah bagi membuktikan kemampuan mereka.

Beliau juga mahu mereka yang terbabit dengan seni supaya memberi perhatian kerana pengabaiannya, menyebabkan seni itu terpinggir dan akan terpupus seperti yang berlaku kepada kesenian Islam suatu ketika dulu.

Pengetua Kolej Mara Banting, Matias De Menezes pula berkata, langkah pihaknya mengadakan pameran di luar kawasan sekolah, bertujuan memberi pendedahan kepada mereka selain memberi ruang kepada pelajar berhadapan dengan orang ramai.

Katanya, sebelum ini pameran diadakan di kawasan sekolah dan seni lukis diperkenalkan kerana ia salah satu mata pelajaran penting dalam pembelajaran seni bina.

Seorang pelajar Elein Elinawaty Mohd Saheh berkata, untuk pameran ini, beliau menghasilkan dua lukisan cat minyak mengenai kejadian bot terbakar di Pelabuhan Klang dan sebuah pemandangan di Terengganu.

No comments:

Post a Comment