iklan

Tuesday, December 25, 2018

Pameran grafik Belanda di BSLN

Oleh Jamudin Idris

NEGERI Belanda mempunyai sejarah panjang mengenai seni grafik. Pada abad ke-17, seni etsa (membuat gambar dengan kepingan logam yang bergambar sebagai cap) cepat berkembang bahkan ada peminat seni yang lebih menyukai seni etsa berbanding lukisan.

Dekad terakhir ditandai dengan adanya perubahan yang mengejutkan dalam seni Barat. Muzium, galeri dan akademi tidak lagi hanya memberikan tumpuan pada seni abstrak, sebaliknya seni figuratif tiba-tiba menjadi sangat popular.

Galeri Petit dan Clement/Printshop adalah antara nama besar dalam seni grafik di Belanda dan berkat kerjasamanya, seni itu diterbangkan ke negara ini untuk dipamerkan di Balai Seni Lukis Negara (BSLN).

Lebih 70 karya seni yang dihasilkan secara cetakan menyertai pameran Seni Grafik Masa Kini, selama sebulan bermula 10 Oktober dan dirasmikan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Sabbaruddin Chik.

Karya seni yang dipamerkan itu adalah hasil terpilih daripada pameran yang diadakan di Belanda yang diberi nama Pameran Keenam Seni Grafik Masa Kini, dan angka enam itu menunjukkan sudah enam kali pameran seumpama itu diadakan bermula 1982 anjuran dua galeri terkenal di Belanda.

Karya seni yang dipamerkan di BSLN dijual pada harga terendah RM285, dan tertinggi RM3,950. Kebiasaannya cetakan awal, yang mutunya dikatakan lebih berkualiti dijual pada harga tinggi. Pada hasil seni yang dipamerkan itu, mereka menyebut nombor cetakan.

Seni grafik yang dipamerkan kali ini dihasilkan tokoh ternama di Belanda seperti Vincent van Ojen, Michel van Overbeeke, Karel Appel, Nicolaas Wijnberg, Jam Creamer dan Marcel Schellekens. Selain teknik etse, artis juga menggunakan teknik cetakan polystyreen, silkscreen, woodcut dan litograpi.

Pameran seni grafik Belanda ini adalah yang pertama diadakan di Kuala Lumpur. Sebelum ini pameran serupa diadakan di Jakarta, Indonesia.

Sempena pameran itu, Kurator Pameran, Ruud Spruit akan memperkatakan Seni Grafik Belanda, di BSLN. Selasa depan, jam 5.30 petang.

Sabbaruddin dalam ucapannya berkata, pameran itu membuktikan wujudnya hubungan baik antara dua negara melalui pertukaran kebudayaan dan kesenian.

Katanya, jika seni grafik begitu mendapat tempat di Belanda, negara ini juga tidak kurang dengan pelukis ternama seperti Syed Ahmad Jamal, Khalil Ibrahim dan Ibrahim Hussein dalam mewarnai seni lukis negara.

Menurut Sabbaruddin, kementerian memberi perhatian kepada kegiatan seni dan kerana itu Taman Seni Budaya, Akademi Seni dan Balai Seni Lukis Negara diberi perhatian bagi memajukan bidang itu.

Langkah membawa seni itu ke sini amat besar sekali manfaatnya untuk mempertemukan seni Timur dan Barat. Bagi Belanda sendiri, tentunya pameran itu satu penghormatan kerana berjaya membawa hasil seni grafik daripada seniman terbaik ke negara Asia kerana Asia sendiri mempunyai sejarah panjang mengenai seni grafik.

Di samping itu, seniman muda Asia menjelajah ke seluruh pelusuk dunia menimba ilmu bagi memberi imej dan identiti baru pada seni dan budaya mereka.

No comments:

Post a Comment