iklan

Monday, December 31, 2018

BSLN rancang 17 pameran


BALAI Seni Lukis Negara (BSLN) dan Pusat Kreatifnya merancang mengadakan 17 pameran lagi tahun ini yang membabitkan pertubuhan dan orang perseorangan termasuk luar negara, bagi memberi peluang tokoh tertentu mempamerkan karya mereka.

Selepas pameran perseorangan tokoh seni lukis negara, Yeoh Jin Leng yang berakhir pada 28 Februari ini, pameran lukisan, etching dan fotograpi oleh Wols Jerman dengan bahannya dipinjamkan dari Institut Goethe pula diadakan.

Selepas itu BSLN akan mengadakan pameran Seni Arca Malaysia mulai 2 April hingga 8 Mei. Kuratornya ialah Dekan Kajian Seni Lukis dan Seni Reka, Institut Teknologi Mara (ITM), Dr Mohd Tamyez Bajuri dan diikuti pameran Fotografi Sebagai Seni yang akan diadakan dari Mei hingga Jun. Kuratornya ialah Ismail Hashim.

Pada pertengahan Jun hingga 17 Julai, kumpulan syarikat Philip Morris akan menganjurkan Pertandingan Melukis Asean dan diikuti pameran Kosmologi dan Seni.

Pada akhir Ogos hingga 27 September, pameran Festival Antarabangsa Seni Lukis Kuala Lumpur akan diadakan dan diikuti Pameran Kerjasama Seramik Malaysia–Norway.

Bagi memberi pendedahan kepada pelukis tempatan, pameran selama sebulan retrospektif Sir Edardo Paolozzi dari United Kingdom turut diadakan dan bahan pameran dipinjamkan dari British Council. Tirai kegiatan seni lukis BSLN berakhir dengan Pertandingan Pelukis Muda Kontemporari, dari 10 Disember hingga 10 Januari 1997.

Bagi Pusat Kreatif pula, selepas pameran perseorangan, Bayu Otomo berakhir 23 Januari lalu, mereka akan memberi ruang kepada pelajar ITM mengadakan pameran mulai 20 Februari hingga 11 Mac.

Selepas itu, Tang Mun Kit dari Singapura akan mengadakan pameran solo dan diikuti ahli fotografi, Eric Peris akan mengadakan pameran mulai 8 hingga 20 April.

Pada April pula diadakan pameran fotografi Swiss Hightlight dan bahannya dipinjamkan dari Kedutaan Switzerland, diikuti pameran kumpulan kerja mencetak dan persembahan seni.

Selepas itu sekumpulan pelajar akan mengadakan persembahan dan penutup pameran solo dari pelukis dari Indonesia, Sonyuwono.

No comments:

Post a Comment