iklan

Monday, December 31, 2018

Pameran lukisan kaca di restoran

CANTIK... beberapa lukisan kaca karya Sulasno menghiasi dinding Kedai Kancil.

Catatan dari Jakarta Oleh Mahfar Ali


KEDAI Kancil di Wisma Summitmas, Jalan Jenderal Sudirman, Jakarta, dibuka seperti biasa pada bulan puasa ini. Tetapi baru-baru ini, saya ke sana kira-kira jam 1 tengah hari, bukan untuk makan, sebaliknya menyaksikan pameran lukisan kaca karya Sulasno yang berakhir 30 Januari lalu.

Kenyataan ini mungkin agak aneh, kerana jarang pameran lukisan diadakan di kedai makan atau restoran. Biasanya pameran seumpama itu dibuat di galeri, balai seni dan dewan kesenian atau paling tidak di hotel mewah dan pusat beli-belah terkemuka.

Tempat itu selalunya menjadi pilihan pelukis kerana ruangnya bukan saja luas, malah suasananya juga tenang dan mempunyai kelas. Apatah lagi pengunjung ke pameran lukisan biasanya dikaitkan dengan orang berduit kerana harga satu-satu lukisan itu bukannya murah.

Jadi, apakah istimewanya Kedai Kancil? Tidak ada yang istimewa dengan kedai yang terletak agak tersorok, berhampiran tempat letak kereta Wisma Summitmas.

Keadaan kedai itu seperti kebanyakan restoran sederhana lain di sekitar ibu kota ini – dipenuhi puluhan meja dan kerusi, serta suara kesibukan pekerjanya.

Tetamu di restoran itu hanya pekerja biasa atau orang ramai yang mempunyai urusan di wisma berkenaan, menempatkan pelbagai agensi swasta, termasuk bank.

Begitu juga dengan penyelenggaraan pameran itu. Tidak ada sentuhan artistik atau hiasan khusus. Lukisan itu cuma digantung di dinding kedai berkenaan bersama menu makanan serta pelbagai poster seminar, pertunjukan dan konsert.

Sayangnya, saya tidak berkesempatan menemui Sulasno untuk menanyakan sendiri mengapa pameran itu diadakan di kedai berkenaan, dan tidak di tempat yang lebih berprestij, sesuai dengan keunikan lukisan kaca karyanya.

Menurut seorang pelayan di kedai berkenaan, Sulasno jarang ke situ tetapi pengunjung yang berminat membeli lukisannya boleh berbuat demikian di kaunter.

Pelayan itu bertanya saya: “Mau pesan makanan apa Pak? Sop buntut, soto pun ada.”

Panorama inilah barangkali yang dikehendaki Sulasno - pelukis kaca dari Yogjakarta. Sambil menikmati sop buntut (ekor) atau soto, setidak-tidaknya tetamu di kedai makan itu, akan turut memalingkan muka ke dinding dan menghayati 25 karya lukisannya.

Apa yang menarik, seperti penyelenggaraan pameran itu yang serba ringkas, lukisan Sulasno yang bertemakan cerita rakyat, seperti legenda Ajisaka (terciptanya huruf Jawa), legenda Sekh Domba dan Sunan Bayat, Jaka Tarub, kisah Nabi Sulaiman, Pangeran Diponegoro dan Perahu Nabi Nuh.

Lukisan itu tidak perlu dilihat dengan pengertian khusus atau dengan bahasa artistik. Begitu juga dengan lukisan lainnya yang memotretkan jenis kesenian tradisional, seperti Tayub, Sintren, Majemukan, Angguk dan Jatilan, tidak sukar untuk dihayati.

Berbeza dengan seni lukis biasa, lukisan kaca meletakkan cat di bahagian belakang bidang kaca yang kita lihat. Teknik melukis seperti ini dikatakan agak sulit dan memerlukan kesabaran.

Mungkin inilah yang hendak disampaikan Sulasno menerusi pamerannya. Ketika ramai yang tidak bertahan lama dalam seni lukisan kaca ini, Sulasno terus sabar menggeluti bidang itu dan menjadikan pamerannya kesinambungan seni lukis kaca.

Yang pentingnya, menerusi pameran itu juga Sulasno sekurang-kurangnya berjaya mengubah anggapan kebanyakan orang yang sering mengaitkan lukisan dengan simbol kemewahan.

No comments:

Post a Comment