iklan

Tuesday, December 25, 2018

Seni lukis sebati dalam kehidupan Saiful Razman

BAKAT SEMULA JADI: Saiful Razman meminati seni sejak di bangku sekolah.
PERWATAKANNYA saja sudah cukup untuk menterjemahkan keperibadiannya yang cintakan seni. Setiap apa yang dituturkan tidak lari daripada unsur seni yang penuh dengan kiasan dan simbolik tersendiri. Begitulah cerita yang dapat disimpulkan mengenai anak muda yang baru berusia 27 tahun ini.

Cukup meminati bidang seni sejak di bangku sekolah lagi mendorong Saiful Razman Mohd Kassim melanjutkan pelajaran dalam jurusan seni halus di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam sehingga 2003. Sejak itu, jejaka kacak itu tidak menoleh ke belakang lagi untuk memilih hala tuju dalam bidang berkenaan.

Buktinya, beliau semakin dikenali dalam bidang seni lukis, selain menjawat jawatan sebagai Pengurus Arts Space, The Annexe @ Celtral Market, Kuala Lumpur.

"Mulanya dulu saya lakukan saja secara sambilan dengan menyertai pameran, tetapi melihat potensi dalam bidang ini menyebabkan saya memilih untuk melakukan bersungguh-sungguh, termasuk terbabit dalam beberapa pameran.

Menyelami lanjut mengenai karakter dalam dirinya, Saiful Razman dengan tenang mengungkap tiga makna yang sinonim dengannya iaitu pendiam, perokok dan sangat bersederhana. Mari mengenali jejaka minggu ini.

Bagaimana Saiful Razman melihat potensi dalam bidang seni lukis ini?
Sebenarnya kerjaya ini juga memberi potensi cukup besar sekiranya pelukis sendiri bijak untuk meneroka peluang yang ada. Banyak ruang sebenarnya untuk menyerlah. Kelahiran ramai pelukis hari ini merancakkan lagi aktiviti seni di negara ini.

Bagaimanakah Saiful Razman cuba menyangkal sesetengah tanggapan yang kerjaya ini tidak memberi jaminan masa depan?
Itu semua bergantung kepada individu sendiri. Saya sendiri tidak saja menumpukan bidang seni lukis kerana saya juga adalah Pengurus Arts Space, The Annexe @ Central Market, Kuala Lumpur.

Mengapa Saiful Razman memilih bidang ini berbanding yang lain?
Sejak kecil lagi seni sudah menjadi sebahagian dalam diri saya. Entahlah, saya suka sesuatu yang kreatif. Minat itu terbawa-bawa dan saya sendiri juga memilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang yang sama.

Bagaimanakah penerimaan keluarga?
Mereka sangat menyokong dengan apa yang saya lakukan.

Bagaimana Saiful Razman mencari ilham menemukan idea dalam berkarya?
Macam-macam benda di sekeliling yang membantu saya dalam mengolah sebagai suatu inspirasi.

Melihat keadaan ini, Saiful Razman nampaknya sedikit sibuk dengan kerjaya seni. Betulkah begitu?
Tidak juga. Saya masih mempunyai ruang untuk bersosial dengan teman dan menonton wayang yang menjadi kegemaran saya.
INFO
Saiful Razman Mohd Kassim

Umur: 27 tahun
Tarikh lahir: 20 September 1980
Tempat lahir: Teluk Intan, Perak
Tinggi: 170 sentimeter
Berat: 62 kilogram
Kerjaya: Pelukis dan Pengurus Arts Space, Pasar Seni Kuala Lumpur
Lokasi yang paling digemari untuk dikunjungi di ibu kota?
Chow Kit. Mengapa? kerana di situ banyak barang unik dan terpakai yang bermutu tinggi.

Lokasi percutian yang menjadi kegemaran Saiful Razman?
Tidak terhad di dalam negara, saya gemar juga bercuti di negara Asean khususnya di Manila, Filipina. Saya suka mengembara seorang diri setidak-tidaknya seminggu. Memang menyeronokkan!

Wanita yang bagaimana menjadi idaman Saiful Razman?
Kalau boleh biarlah dia juga meminati aliran seni. Mudah rasanya. (tergelak). Lebih manis jika dia seorang penyanyi sebab saya mungkin boleh membuat reka bentuk kulit albumnya. (ketawa seraya bergurau).

Tiga barang yang mesti ada setiap kali keluar bekerja?
Pastinya pemetik api, telefon bimbit dan beg sandang.

No comments:

Post a Comment