iklan

Monday, December 31, 2018

Yeoh Jin Leng 40 tahun berkarya

TERIMA KASIH... Yeoh (kanan) menghadiahkan Zain hasil karyanya
selepas merasmikan pameran di Balai Seni Lukis Negara, Jumaat lalu.

MENJENGUK pameran pelukis ternama negara Yeoh Jin Leng, teringat akan Seniman Negara, Syed Ahmad Jamal. Ada sinonim nama Yeoh dan Syed Ahmad - bukan setakat mereka sama-sama menuntut di Kolej Seni Chelsea, London, tetapi stail yang sama terbawa-bawa dalam lukisan mereka.


Lukisan kedua tokoh itu banyak yang terang. Walaupun warna lukisan mereka berbeza dari satu masa ke satu masa, dan bergantung kepada isu yang disentuh, tetapi pengalaman berkarya selama 40 tahun itu, jelas kelihatan empat peringkat dalam hasil seni Yeoh.

Tahap pertama karya Yeoh ialah sebelum beliau ke Chelsea, ketika menuntut di luar negara, sekembalinya dari luar negara dan terakhir pada zaman kemantapannya apabila banyak dipilih menjadi pentadbir, pengurus dan kurator kepada pelukis dan seniman muda.

Melihat kira-kira 400 lukisan dan hasil kerja seninya di pameran retrospektif yang bertajuk Yeoh Jin Leng: Seni dan Penghayatan, di Balai Seni Lukis Negara (BSLN) bermula 13 Januari hingga 28 Februari yang dirasmikan Tan Sri Zain Azraai, petang Jumaat lalu, jelas memperakukan ketokohan Yeoh, seorang seniman yang serba boleh.

Disebabkan Yeoh seniman besar negara, rakan yang menyaksikan pamerannya itu bukan saja datang dari sekitar Kuala Lumpur, tetapi dari Tokyo dan Singapura. Kira-kira separuh lukisan dan hasil kerja seninya masih dalam koleksinya.

Di awal pembabitan dan ketika menuntut Chelsea, Yeoh tidak terlepas daripada lukisan lucah, wanita bogel. Bagaimanapun bagi seniman terutama di luar negara, hal ini tidak dapat dikesampingkan kerana tubuh manusia dianggap satu objek atau figura yang tinggi hasil seninya.

Sekembalinya dari luar negara dan dalam mengenali semula alam semesta tanah air, beliau menemui istilah visual yang baru. Kaedah penggambarannya kelihatan jelas dan tepat. Dan dalam perjalanan panjang bermula dari Alor Star terhasillah catan lanskap, yang tersohor bernama Sawah Padi (1963), dianggap cukup bertenaga pada waktu itu.

Yeoh sendiri mengakui perlunya dinilai semula cara beliau meneliti alam semesta, berpandukan fahaman estetik yang dipelajarinya di Chelsea. Segalanya perlu disemak dan dinilai semula memandangkan wujudnya fenomena baru yang dilalui kini berbeza dari segi optik dan perasaan.

Sebagai pendidik, seniman ternama ini tidak dapat lari daripada aspek pengajarannya. Ada lukisannya menggunakan lambang yang bulat-bulat dan jelas melihat kemantapan dan inteleknya. Lambang mengenai Matematik dan Sains, mungkin membayangkan mata pelajaran itu juga patut ditekankan, selain tidak dikesampingkan pendidikan seni.

Sebagai senimnan yang suka berjalan, pengalaman yang dilalui sama ada di Sarawak, atau ketika meneroka hutan Belum di Perak dan penghasilan daripada kayu tropika turut diterjemahkan dalam hasil kerja seninya.

Disebabkan itu, adalah tidak salah jika Zain Azraai sendiri mengakui pameran yang diberikan kepada Yeoh Jin Leng agak terlewat, kerana sumbangan Yeoh dalam bidang seni negara begitu besar tetapi tokoh ini adalah seorang seniman sederhana yang tidak suka menonjolkan diri – JAMUDIN IDRIS

No comments:

Post a Comment