iklan

Tuesday, February 12, 2019

Warisan Dari Sarawak II

LAKARAN... lukisan yang diilhamkan oleh Sylvester Jussem.

BUKAN mudah mengekalkan warisan kerana kehidupan masyarakat sekarang lebih terdedah dengan kemudahan sains dan teknologi.

Namun, ia bukanlah satu alasan meluputkan setiap warisan bersejarah.

Atas kesedaran itu, Galeri Petronas di Kompleks Dayabumi, akan mengadakan pameran seni berjudul Warisan Dari Sarawak II, selama 20 hari mulai esok.

Pameran anjuran Malaysia LNG Sdn Bhd, Sarawak, sempena ulang tahun Petronas yang ke-20, akan mempamerkan lebih 100 karya, ciptaan 18 pencinta seni dari Sarawak sendiri.

Antaranya ialah Raphael Scott Ah Beng, Sylvester Jussem, Lucy Liew, Tan Wei Kheng. Mereka mengketengahkan pelbagai bahan menarik bagi menghasilkan karya unik seperti kulit kayu, batik, media campuran, minyak, pastel, cat air, akrilik dan berus Cina.

Pameran yang akan dirasmikan oleh Menteri Pembangunan Sosial, Sarawak, Datuk Adenan Satem, esok, turut mengadakan satu siri program pendidikan pada setiap Sabtu (tiga minggu berturut-turut) di galeri itu.

Program itu antaranya mengajak masyarakat mempelajari demonstrasi Lukisan Kulit Kayu oleh Ramsay Ong pada 24 September, ceramah Pua Kumbu oleh Edric Ong (1 Oktober) dan Manik dan Kebudayaan Manik oleh Margaret Tan (8 Oktober).

Kepada anda yang meminati seni atau ingin menilai warisan sendiri, jangan lupa untuk bersama menyerikan majlis yang julung-julung kali diadakan itu.

No comments:

Post a Comment