iklan

Tuesday, February 12, 2019

Koleksi karya Islam Nur Gallery

TETAMU TERHORMAT... Lawrence memberi penerangan mengenai lukisan yang dipamerkan kepada Dr Wan Azizah. - Gambar oleh Che Rani Che Din.

Oleh NURBAHAIWATI NEKMAT

LUKISAN dapat menggambarkan sejarah dan cara hidup sesebuah masyarakat di zaman lampau. Kadangkala kecintaan dan penghayatan individu terhadap sesebuah lukisan melangkau batasan kaum dan agama.

Itulah yang cuba dibuktikan oleh Lawrence Wisniewski, melalui pameran koleksi lukisan Islamnya yang bermula dari 23 Mac hingga 6 April di ruang legar, Hotel Regent, Kuala Lumpur.

Datin Seri Dr Wan Azizah, isteri Timbalan Perdana Menteri merasmikan pameran lukisan koleksi Nur Gallery itu, baru-baru ini.

Dalam ucapannya, Wan Azizah berkata, pameran sedemikian dapat memberi peluang kepada masyarakat Malaysia, khasnya peminat seni bina Islam mengenali lebih dekat lagi hasil karyawan lama.

“Pameran lukisan antik dan lama ini juga boleh membantu menarik perhatian masyarakat tempatan terhadap hasil tinggalan sejarah yang semakin lupus,” katanya.

Menurut Lawrence, pemilik Nur Gallery, walaupun bukan beragama Islam, beliau menghargai seni bina dan lukisan antik yang berkaitan dengan seni bina Islam.

“Kebanyakan lukisan antik yang dipamerkan di Nur Gallery dihasilkan oleh pelukis berbangsa Perancis, Jerman, Britain dan beberapa negara Islam lain,” katanya.

Nur Gallery adalah galeri Islam yang pertama menganjurkan Pameran Lukisan dan Seni Bina Islam dari kurun ke-18 dan 19 di sini.

Antara objek dan seni bina Islam yang menjadi tumpuan pelukis ialah Kaabah, Masjid Cordova, Masjid Madinah, kesan runtuhan Masjid Kaherah dan lain-lain.

Kehalusan dan ketulenan yang ditonjolkan dalam seni bina Islam sejak masa lampau menyebabkan ramai pelukis Eropah ingin mengabadikan keindahan itu dalam lukisan mereka.

Menurut Lawrence, kebanyakan lukisan yang dipamerkan adalah lukisan antik yang dikumpul dari sejak beberapa abad lalu.

Turut dipamerkan oleh Lawrence ialah karya lukisan yang dihasilkan semula. Lukisan sebegini mempunyai antara satu hingga tiga salinan saja. Kebanyakannya sesuai untuk ruang pejabat, rumah dan hotel. Lukisan yang dipamerkan di Nur Gallery itu boleh dibeli dengan harga antara RM495 hingga RM3,600. Lebih 50 lukisan dipamerkan dalam pameran yang berlangsung dua minggu itu.

“Lukisan asal dan antik yang dipamerkan di ruang legar ini adalah satu-satunya yang ada dan berharga di antara RM1,700 hingga RM3,600,” kata Lawrence.

“Keaslian dan kehalusan seni bina Islam patut diabadikan dan didedahkan kepada masyarakat masa kini yang semakin kurang prihatin mengenai tinggalan sejarah silam,” katanya kepada Berita Minggu.

No comments:

Post a Comment